Textes

”Yasmina Assbane's artistic approach is strongly rooted in the daily mundanity and in the material life of familiar objects essentially attributed to women. Their primary function is emptied through dismantling and symbolic reconfiguration strategies. Fragile, graceful, and mysterious materials such as glass, mirror, and textiles are the insertions of a female imaginary, deconstructed and reassembled in a system of "fortification" of one's own".
Anastasia Palii
Yasmina Assbane questions the dominant perception of the women body as an object of decoration and consumption of the gaze. Her artistic approach is strongly rooted in the daily mundanity and in the material life of familiar objects essentially attributed to women. They are emptied of their primary function through dismantling and symbolic reconfiguration strategies. In her view, "although not all women are artists or writers, all women have the mastery of objects and stewardship". An important feature of her work, therefore, is this know-how acquired by women through the 'art of the display' and 'arranging things' in the domestic space, which the artist transfigures, in her vision, into an 'aesthetic of retrenchment': confinement into the space and materiality of those objects as a defensive strategy. Fragile, graceful and mysterious materials such as glass, mirror and textiles are the insertions of a female imaginary, dismantled and reassembled in a system of "fortification" of one's own.
”Yasmina Assbane's artistic approach is strongly rooted in the daily mundanity and in the material life of familiar objects essentially attributed to women. Their primary function is emptied through dismantling and symbolic reconfiguration strategies. Fragile, graceful, and mysterious materials such as glass, mirror, and textiles are the insertions of a female imaginary, deconstructed and reassembled in a system of "fortification" of one's own".
Anastasia Palii
C'est dans la banalité du quotidien et dans la vie matérielle d'objets familiers, essentiellement attribués aux femmes, que s'enracine la démarche artistique de Yasmina Assbane. Leur fonction première est vidée par des stratégies de démantèlement et de reconfiguration symbolique.
Des matériaux fragiles, gracieux et mystérieux tels que le verre, le miroir et les textiles sont les insertions d'un imaginaire féminin, déconstruit et réassemblé dans un système de "fortification" propre.
Anastasia Palii
Yasmina Assbane remet en question la perception dominante du corps féminin en tant qu'objet de décoration et de consommation du regard. Son approche artistique est fortement ancrée dans la banalité quotidienne et dans la vie matérielle d'objets familiers essentiellement attribués aux femmes. Ces objets sont vidés de leur fonction première grâce à des stratégies de démantèlement et de reconfiguration symbolique. Selon elle, "bien que toutes les femmes ne soient pas artistes ou écrivains, toutes les femmes ont la maîtrise des objets et de l'intendance". Une caractéristique importante de son travail est donc ce savoir-faire acquis par les femmes à travers "l'art de l'étalage" et "l'arrangement des choses" dans l'espace domestique, que l'artiste transfigure, dans sa vision, en une "esthétique du repli" : l'enfermement dans l'espace et la matérialité de ces objets en tant que stratégie défensive. Des matériaux fragiles, gracieux et mystérieux tels que le verre, le miroir et les textiles sont les insertions d'un imaginaire féminin, démonté et réassemblé dans un système de "fortification" propre.
"La démarche artistique de Yasmina Assbane est fortement ancrée dans la banalité quotidienne et dans la vie matérielle d'objets familiers essentiellement attribués aux femmes.
Leur fonction première est vidée par des stratégies de démantèlement et de reconfiguration symbolique.
Des matériaux fragiles, gracieux et mystérieux tels que le verre, le miroir et les textiles sont les insertions d'un imaginaire féminin, déconstruit et réassemblé dans un système de "fortification" propre.
Anastasia Palii